^

Scherp zicht, ook bij weinig licht?


Autorijden kan heel leuk zijn. Toch voelen veel mensen zich bijvoorbeeld ’s avonds of tijdens de schemering onzeker met hun bril.

1. Zichtproblemen kunnen optreden bij slecht weer, zonsopgang, zonsondergang en in het donker.

Dit wordt ook wel omschreven als "nachtblindheid". Dit is een aandoening die veel mensen dwingt om rijden bij slecht licht of in het donker simpelweg te vermijden. Dat komt doordat autorijden in het donker, tijdens de schemer of bij weinig licht - zoals bijv. bij neerslag, mist of sneeuw - totaal andere eisen aan onze ogen stelt. In het donker zijn onze pupillen groter, waardoor er minder scherp zicht is dan met samengetrokken pupillen bij daglicht. Een typisch gevolg daarvan is dat bestuurders minder in staat zijn afstanden in te schatten, waardoor ze zich onzeker en gestrest voelen.
Dat wil zeggen dat we brillenglazen nodig hebben voor tijdens het autorijden, die ons helpen om afstanden bij weinig licht beter in te schatten.
ZEISS DriveSafe
2. Zichtproblemen veroorzaakt door verblinding

In het verkeer vinden veel mensen de schittering van de koplampen van tegenliggers, straatverlichting of reflecties uiterst hinderlijk. Dat is met name het geval bij autorijden tijdens de schemering of in het donker, wanneer onze pupillen wijder zijn. Marktonderzoek en wetenschappelijk bewijs tonen beide aan dat schittering in het verkeer in verband wordt gebracht met moderne autoverlichting en in het bijzonder LED en Xenon HID lichtbronnen. Dat maakt de juiste bescherming tegen verblinding des te belangrijker. Zo wordt autorijden zowel comfortabeler als veiliger. ZEISS heeft onderzocht hoe bestuurders reageren op verschillende soorten schittering en hoe brillenglascoatingen hun problemen kunnen verhelpen.

3. Zichtproblemen als gevolg van snelle, frequente oogbewegingen

Achter het stuur besteden 97% van de tijd aan kijken in de verte. Dat is een erg hoog percentage! Onze ogen hebben echter ook andere taken uit te voeren: ze moeten continu en snel bewegen: van veraf naar het dashboard of in de achteruitkijk- en zijspiegels. Meestal is dat voor jonge bestuurders geen punt, maar vanaf zo'n 35-40 jaar zijn onze ogen niet langer in staat, of "geschikt", zoals de deskundigen zeggen, om zich even snel aan te passen aan verschillende afstanden als vroeger. Er zijn speciale brillenglazen voor nodig, bijv. multifocale brillenglazen, om dit obstakel te overwinnen. Om ermee te kunnen rijden moeten de zichtgedeeltes van multifocale brillenglazen voor de middellange afstand en voor veraf bijzonder groot zijn. Hierdoor kunnen we ons snel heroriënteren wanneer onze ogen, met minimale hoofdbewegingen, switchen tussen het wegdek het dashboard. ZEISS heeft het gedrag van onze ogen tijdens het rijden aan een gedetailleerde analyse onderworpen.*

Bestuurders die een bril dragen, willen:
- beter zicht in slecht weer, 's nachts of in de schemering
- minder schittering
- minder zichtproblemen bij het veranderen van de kijkafstand

Sommige bestaande multifocale brillenglazen zijn niet optimaal voor autorijden. Daar heeft Zeiss iets op gevonden. Met de combinatie van geoptimaliseerd brillenglasontwerp en een speciale coating biedt ZEISS met DriveSafe u een brillenglas om meer ontspannen te kunnen rijden.

Bij 4•D Optiek kunnen we nu met de DriveSafe glazen van ZEISS voor u een bril aanmeten die deze zichtproblemen wegneemt. Het kan worden toegepast in een enkelvoudig en een multifocaal glas. De bril is bestemd voor dagelijks gebruik en kan de hele dag gedragen worden.

Om u kennis te laten maken ontvangt u van 1 november 2016 tot en met 31 januari 2017 tot € 100 cadeau bij een paar DriveSafe brillenglazen.
Loading...
Bentinckstraat 36 | 6811 EE | Arnhem
026 370 370 5